Tapion 60-vuotisjuoksut 15.8.2012

Sarjajuoksijat 15.8 (kuva Pertti Tarujärvi)

Sepon puhe 15.8.2012

Tapio ja hyvät läsnäolijat

Olemme tänään juhlimassa täällä Ruonanpirtillä erästä paikkakuntamme merkittävimpiin kuuluvaa henkilöä, Tapiota. Alkuaikoina 60-luvulla Tapio tunnettiin lahjakkaana juoksijana, joka kuului Lapin piirin kärkipäähän poikien ja nuorten sarjoissa. Työelämään siirtyminen rajoitti kuitenkin harrastusta. Seurasi reissu etelässä ja sen jälkeen monenlaisia töitä mm. metsurina.

1980-luvun alkupuolella, tarkemmin sanottuna 13.1.1981 perustettiin Ranuan Peuran jalkapallojaosto, jonka ensimmäinen puheenjohtaja Tapio oli. Jalkapallotoiminta jatkui sitten useita vuosia myös Airin osallistuessa ansiokkaasti toimintaan. Myös kaukalopalloa pelattiin Tapion toimiessa siinäkin vetäjänä.

Ruonan Nuorisoseura ja myöhemmin Ruonan Nuorisoseuran Urheilijat saivat Tapiosta todellisen monitoimimiehen.

Vuonna 1984 käynnistettiin hiihtokilpailut melko pitkän tauon jälkeen ja noiden kisojen ratamestarina Tapio toimi. Myös yleisurheilutoiminta käynnistyi hieman myöhemmin ja ensimmäiset sarjajuoksut juostiin huhtikuussa 1987.

Kisojen kuuluttajana Tapio on toiminut vuosikymmenien ajan ja hyvin onkin toiminut. Selostuksellisesta kuulutuksesta ovat saaneet nauttia monet sadat kilpailijat Ruonanpirtin maastossa ja muuallakin entisen Lapin läänin alueella. Innostavan ilmapiirin luominen kisoihin on erittäin merkittävä asia ja sinä, Tapio olet tällä tavoin antanut luvallista ”touppinkia” kilpailijoille.

Tärkeällä sijalla on ollut myös monien ja taas monien harjoitusten vetäminen sekä useiden urheilijalahjakkuuksien valmentaminen. Vaikka hyvin harvat ovat jatkaneet harrastusta pitempään, voit olla varma siitä, että he eivät sinua unohda.

Seuran johtotehtävät tulivat kuvaan mukaan v. 1991 ja puheenjohtajavuosissa on menossa kolmastoista. Luku on toiseksi suurin Sulo Mustosen jälkeen. Hyvin on tämäkin tehtävä onnistunut ja seura on sinulle ja Airille suuressa kiitollisuuden velassa. En unohda tässä yhteydessä muitakaan seuran toiminnassa mukana olleita.

Eikä tässä vielä kaikki. Uudempi harrastuksesi imitaattorina on sujunut mahtavasti ja monien äänien kohdalla ns. ammattilaiset jäävät kirkkaasti hopealle. Toivottavasti jatkat harrastustasi.

Nyt, kun olet siirtymässä ikävuosissa uudelle vuosikymmenelle, toivotamme Sinulle vielä paljon lisävuosia ja ennen kaikkea elämisen arvoisia vuosia ja terveyttä.